Een buffer van vertrouwen

Vorige keer schreef ik hier over password manager LastPass. In de eerste plaats omdat het een voorbeeld was om meer te leren over crisiscommunicatie. Maar ook omdat het goed is om als organisatie af en toe te communiceren wat je doet op het gebied van veiligheid.

Stel, jouw organisatie heeft een lek van vertrouwelijke data. En je communiceert dan pas dat je veiligheid van data heel belangrijk vindt. Dat is dat niet heel geloofwaardig als jouw stakeholders je nooit eerder over dat onderwerp gehoord hebben.

Wie mij kent weet dat ik een hekel heb aan het R-woord. Maar dat betekent niet dat je nooit aan vertrouwen mag werken. Als er geen crisis is, zijn er geen getroffenen. En dan kan je dus wel open en transparant procesinformatie geven over wat jij belangrijk vindt. Zo bouw je een buffer van vertrouwen op. Je laat stakeholders (inwoners, klanten) weten dat je een bepaald thema belangrijk vindt en wat je eraan doet. Je geeft aan: jullie privacy en data nemen we serieus. En daarom doen we dit en dit om het zo goed mogelijk te beschermen. Uitdagingen waar we tegenaan lopen zijn A en B. Ook hier is dus de dilemmalogica goed toepasbaar.

Wat helpt bij communiceren over risico’s en veiligheid is goed scherp hebben wat je waarden zijn. De meeste organisaties hebben die wel beschreven is visie, missie en kernwaarden. Ook tijdens de crisis is het goed om die waarden en uitgangspunten centraal te stellen in je besluiten en communicatie.

Daarom beginnen we de ‘Online Training Strategie bepalen’ ook met het vaststellen van waarden en uitgangspunten. Want die vormen een essentieel onderdeel van je strategie. We hebben nu aanmeldingen uit de sectoren politie, veiligheidsregio, ziekenhuis en bedrijfsleven. Wil je ook deelnemen, kijk dan hier voor meer informatie en aanmelden.