“The death of one man is a tragedy. The death of a million is a statistic.”

“1 dode is een tragedie, 1 miljoen doden is een statistiek”. Nooit verwacht ik dat ik Stalin nog eens zou citeren. Maar het klopt wel. Onlangs ervaarde ik dat nog bij het kijken van de tv-serie ‘Het Water Komt’ van de NPO.

Het is een prachtig gemaakt programma, waarin overlevenden van de watersnoodramp van 1953 aan het woord komen. De verhalen komen hard binnen. Je weet natuurlijk altijd wel dat het erg was, maar als je deze persoonlijke verhalen hoort, lopen de rillingen over je lijf. Dat ene verhaal van die man die voor de laatste keer zijn ouders en zusje zag wegdrijven, de emotie, het maakt meer indruk dan het feit ‘1.836 mensen kwamen om het leven.’

Bij crisis komt altijd emotie kijken. En die zijn zo veel meer en complexer dan de vier basis emoties die de meeste mensen kunnen noemen. De valkuil bij is om te vervallen in statistiek, cijfertjes en operationele feiten. Of in nep-empathie. Het is aan de Communicatieadviseur in een crisisteam om het steeds weer terug te brengen naar de menselijke kant.

Emoties begrijpen en weten wat echte empathie is, is daarom essentieel voor een goede strategisch communicatieadviseur. Maar toch besteden we in trainingen relatief weinig aandacht hieraan. Daarom hebben we in de Online Training Strategie bepalen een heel uitgebreid onderdeel opgenomen over emoties en empathie. Wil je ook meer ontdekken over emotie en empathie bij crisiscommunicatie? Geef je dan nu op voor deze online training! Alle informatie vind je hier.